hits

Kondomeriet og bloggplakaten

  • 19.02.2010, 14:46


Noen bloggere tester produkter for oss i Kondomeriet. I den forbindelse vil jeg fortelle at vi ønsker at alle våre bloggere forholder seg til

Bloggplakaten som Thomas Moen har utarbeidet. Dette er blitt bloggernes svar på "Vær varsom" plakaten som journalister forholder seg til. 


Thomas Moen
er en gründer, blogger og livsnyter som lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om sosiale medier. Han er gründer bak bloggsamfunnet iPublish og jobber og så som rådgiver, prosjektleder og kurs/foredragsholder innen sosiale medier.

Thomas Moen betrakter Bloggplakaten som "råd og veiledning for bloggere, blogglesere og annonsører forhold til blogger med kommersielle budskap" og vi i Kondomeriet synes dette er et veldig godt tiltak. Vi ønsker derfor å gjøre våre bloggere oppmerksom på Bloggplakaten og håper at våre bloggere har den i tankene når de skriver om produkter de har testet for oss:

"Fortell at du har fått produktet fra Kondomeriet. Vær ærlig når du forteller om produktet og behold din integritet slik at troverdigheten din ikke svekkes.
Om du ikke skulle føle deg komfortabel med å teste våre produkter lenger er det fint om du sier ifra slik at du ikke føler deg presset til å teste produkter du ikke liker"



Her er Bloggplakaten i sin helhet:



         Du som blogger

  • har rett til å skrive om hva du vil, så lenge du følger norsk lov
  • har et ansvar for å være ærlig og troverdig
  • bør ikke selge meningene dine, og bør omtale produkter på en ærlig måte
  • kan ha stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere ? Ha alltid dette i tankene!
  • bør henvise når du omtaler merkevarer eller mennesker og oppgi kilder
  • bør opplyse når du har mottatt godtgjørelser eller har mottatt produkter for å skrive om disse
  • bør ivareta din integritet slik at din troverdighet ikke svekkes


    Du som bloggleser
  • bør være klar over at innhold KAN være påvirket av tredjepart
  • bør være klar over at bloggere kan skrive om produkter de kan ha mottatt gratis og/eller har blitt betalt for å skrive om
  • bør stille deg kritisk til bloggers meninger dersom bloggeren har mottat produktet eller blitt betalt for å omtale det


    Du som annonsør
  • bør ta et ansvar for at blogger følger norsk lov og merker innlegg/innhold som er sponset
  • burde ikke kontakte personer under 18 år uten foreldres samtykke
  • burde la bloggere skrive sin ærlige mening, uten påvirkning, slik at bloggerens integritet ivaretas.


Hva synes du om Bloggplakaten?
Følger du den eller synes du enhver burde bestemme over sin egen blogging? 

Annette

19.02.2010 kl. 15:48
Har akkurat hatt en stooor oppgave om vær varsom-plakaten og kjente jeg ble litt dårlig da jeg leste "bloggplakaten" :P

Jeg skriver om det som faller meg inn, men av vane skriver jeg alltid kilder dersom jeg har henta bildet fra ett eller annet sted. Jeg legger heller ikke ut alt for mye personlig informasjon. Jeg er ofte skeptisk til andre som anbefaler for eksempel sminkeprodukter, for man vet aldri hva de har fått for å skrive om det.

devpublish

19.02.2010 kl. 18:36
Det er bra at noen ser nytteverdien i bloggplakaten. :)

Inger Hanne

19.02.2010 kl. 18:45
Jeg synes den var bra. Tok for seg det meste!

R e n a t e ✩

19.02.2010 kl. 18:50
Kjempe bra (Y) !

EMOTI

19.02.2010 kl. 18:51
Kjempebra!

Så sant, så sant. :)

Kjersti - OuiOui

19.02.2010 kl. 22:00
Ja, jeg synes det er viktig at bloggere er ærlige og forteller om de har fått produkter. Ellers blir leserne nesten litt lurt. Vi vet jo at bloggere har stor påvirkningskraft og da er det viktig at de ikke later som :)

Siven

20.02.2010 kl. 14:01
Veldig enig i det som står i Bloggplakaten ^^,
Kjersti - OuiOui

Jeg er utdannet sexolog og gründer av ouioui.no. Jeg gir råd, veiledning og informasjon om hvordan nordmenn kan øke nytelsen og opplevelsen i seksuallive og jeg svarer på spørsmål som omfatter trender og utvikling i kvinner og menns seksualitet.

Search

Bloggdesign