Bilferie på Vestlandet

En fire dagers bilferie er allerede blitt sommerens vakreste minne. Vi pakket bilen med telt, madrasser, dyner og puter og hadde planer om å kjøre for å se Borgund Stavkirke. Tanken var å slå opp telt der det passet og ta turen litt som det falt seg. Vi reiste torsdag og var hjemme igjen søndag og på de dagene opplevde vi så mye at man skulle tro vi var borte i over ei uke. For en tur! For et land! Så utrolig heldige vi er! Om du tenker på å ta turen, og oppleve fjell og daler, kan jeg med glede anbefale den samme ruten som vi tok. Det var absolutt ingen skuffelser, men det var mange fantastiske overraskelser!

Så hva kan man se på fire dager?
Svaret er; ganske mye…

Dag 1: Da vi dra var sola fremme så vi begynte med å spise soft-is i Hemsedal, vi kikket på gamle og vinglete veier på Steinklepp, beundret Borgund stavkirke, grillet pølser til kvelds og hadde en skummel overnatting i Skarpeteig.

Dag 2: Vi tok en tur innom Sogndal, betraktet en enestående utsikt i Fjærland, stoppet ved den overveldende Brøyabreen, grillet pølser og spiste utelunsj i Førde, kjørte over Gaularfjellet i Viksdalen, betraktet Utsikten i Balestrand, måtte lete lenge for å finne mat i Høyanger, fisket ørret under ei bru og sov over i Matredal.

Dag 3: Lørdag formiddag ankom vi Bergen og tok inn på hotell. (Det var skikkelig digg med en dusj!) I Bergen drakk vi vin til lunsj, tok Fløibanen til Fløyen og brukte beina ned, hadde en overraskende bra middag på Beste Vestland og ble litt fulle.

DAg 4: Søndag vendte vi nesen hjem, dro innom Voss og kapret Pokegymmen der (mistet den et minutt senere, for så å ta den igjen) spiste Thai Take Away i Eidsfjord, ble lamslått av Vøringsfossen og tok en søndagsburger ved Steinsfjorden før vi landet på sofaen hjemme og trykket play på fjernkontrollen til Get-boksen.

Reiserute vestlandsferie

Å Vestland, Vestland! Når eg ser deg slik
med fagre fjell og fjord og tronge vik,
det stig i all sin venleik stort og vilt
og atter møter meg så mjukt og mildt.

Og gleda strøymer i meg still og stor
med glans av bjørkeli og blåe fjord.
Og i meg sjølv eg kjenner dypter av
den stille skogen og det store hav.

Min lette båt ein solblank kveld eg ror,
sjå fjell og himil sym på stille fjord,
og djupe dalen med sitt grøne fang,
som skin av lauv og blom frå lid og vang.

Sjå skuggane som kliv dei kvasse fjell,
lik dagsens timar tøyer seg mot kveld.
Det sveiper seg umtind og tronge dal
eit draumeslør av sumarnatti sval.