Kodelås til ytterdøra

 Ettersom vi er ute og lufter hunden i tide og utide har vi tenkt på kodelås en stund. Da slipper man å ha med seg nøkler når man skal ut på tur og man vet at døra alltid er låst. Etter jeg flyttet til Oslo er det blitt en vane å låse utgangsdøra, man vet jo aldri hvem som “spaserer innom” om man er ubetenksom et øyeblikk. 

Vi reiste på boligmessa i Lillestrøm for å ta kodelåser litt mer i øyesyn. Det var tre leverandører på messa og alle låsene hadde sine sterke og svake sider. Den vi valgte heter Easy808G2 og har fingeravtrykksleser i tillegg til en firesifret kode. Man kan velge om man vil tillate opplåsing av døra med kode eller fingeravtrykk, man kan også kreve begge deler om man føler for det. 

Easy808G2 er designet av Designit i Danmark, låsen er utviklet spesielt for Norge og testet ned mot 40 kuldegrader. Positivt er det også at låsen kan åpnes med nøkkel, så om batteriene av en eller annen grunn skulle være tomme kommer man seg inn uten å knuse ruta. Og det er jo et pluss. Vår reservenøkkel ligger hos et familiemedlem, vi har ikke lagt den under blomsterpotta, så det er ingen fare for at noen finner nøkkelen og låser seg inn heller. 

Vi gikk for denne låsen da den har en firesifret kode, konkurrenten krever seks siffer og det synes vi ble litt mye. I tillegg hadde ikke konkurrenten mulighet for å åpne låsen med nøkkel, og ettersom denne teknologien fortsatt føles litt “ny” føltes det tryggere å velge en lås man kan åpne på “gamlemåten” om man trenger det.  Kodelåsen vår har også et kodetastatur på innersiden slik at man kan låse det innvendige håndtaket.  

Å montere låsen var ikke supervanskelig, men jeg er glad min mr.handyman fikset det praktiske.  Jeg hadde nok ikke tatt på meg den oppgaven alene og det var kjekt å være to for å holde litt i ting og tang. Anbefaler helt klart å være litt praktisk anlagt om man velger å montere en slik lås alene. Jeg satt med mac`en og leste bruksanvisningen høyt mens kjæresten skrudde og fikset. Etterpå var det jeg som tastet inn og fikset kodene. Skruing og fiksing ser jeg på som hans ansvar, mitt er selve dingsene 😉 

Easy808G2 kan håndtere 99 forskjellige koder, med opp til ti siffer i koden, i tillegg er det plass til 99 fingeravtrykk så storfamilien kan også benytte en kodelås. Nærmere sommeren kommer det også et app som gjør at du kan installere en engangskode (som funker i 24 timer) selv om du ikke er hjemme. Kjekt om rørleggeren plutselig må innom når du er på jobb. Koden sletter du bare igjen når rørlegger`n er ferdig. 

 

Det var litt uvant med en så stor låsekasse i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over den lenger. Gleden over å slippe å tenke på nøkler er mye større enn irritasjonen over en stor låsekasse. 

2 kommentarer
    1. Elsker pynten på døra de 😀 legg meg til som venn så kan jeg følge bloggen din.
      Har du forresten kastet deg med på trenden om å hoppe i havet?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg