Restaurant Ylajali

Er du sulten, tålmodig og glad i nydelig mat bør teste ut Oslo restauranten Ylajali. Stedet har fått sitt navn etter Knut Hamsuns figur “Ylajali” i romanen “Sult”. Den fristende kvinnen Ylajali bodde etter sigende i annen etasje i bygningen som nå huser restauranten ved samme navn. Vi spiste der og var helt greit fornøyd med alt, bortsett fra maten. Den var i toppklasse.

Hvordan var stemninga?
Lokalet er lyst, pent og minner meg om at jeg var glad jeg ble født på slutten av 70-tallet, jeg merker at interiøret ikke er helt min stil, men det funker på Ylajali. De store, hvite gardinene legger en behagelig demper i rommet og fungerer godt som skillevegger mellom de ulike avdelingene. Alle stoler er utstyrt med tepper, og det er bra. Kaldere restaurant har jeg aldri besøkt før. Personalet skjønner ikke hvorfor vi fryser, men vi noterer oss at også nabobordet har tatt pleddene i bruk så kanskje det føles kaldere for gjestene enn for de ansatte som farter rundt? Ett hett tips til de som driver restauranten; turn up the heat…

Forresten. Jeg har ett tips til; kutt ned på rettene og sett opp farta.
Vi hadde reservert bord til kl 20:30. Vi labbet ut av restauranten kl 01:00. Å bruke 4,5 timer på en middag er i overkant mye. Jeg er glad i å spise på restaurant, men jeg vil helst ikke bli en del av interiøret. Servitørene begynte serveringen i ekspressfart, den ene retten etter den andre ble plassert på bordet i et tempo som var Reodor Felgen verdig. Over på hovedrettene begynte tempoet å nærme seg normalen men så var det noe som skjedde. (Eller ikke skjedde) Osten og dessertene tok sååå laaaang tiiiid….. Når man begynner med dessertene kl 23:30 er det faktisk litt kjipt at man ikke er ferdig og ute av døra før kl 01. Nå skal det skal sies at vi ikke drakk store mengder alkohol, vi var såpass edru at ventet spent på at epilogen skulle ta slutt. Uansett hvor godt selskapet og maten er, så lir 4,5 timer litt langtekkelig. Det er ikke gitt at ethvert besøk på Ylajali tar så mange timer, det er fullt mulig at vi var litt uheldige, men uansett er det kjekt å fortelle selskapet hvor lang tid man bør sette av til måltidet. 

Men når alt kom til alt: Maten var fantastisk!
Får man servert mer enn fire retter er det fort gjort å “svi av kruttet” tidlig. Det er ikke sjelden at vi er storfornøyde til å begynne med, men entusiasmen daler ofte i takt med rettene. På Ylajali var det ikke slik. Vi fikk servert 20 retter og alle var like fantastiske. Dette stedet fortjener definitivt en stjerne, eller to, i Michelinguiden.

Terningkast 5 til Ylajali! 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg