Kake uten gluten og sukker


Eplekake uten mel og sukker

Det er mulig å lage en god kake uten å bruke verken mel eller sukker. Og det er mulig å gjøre det lettvint. Og hemmeligheten er en kakemiks fra Funksjonell mat. De bruker Sukrin i stedet for sukker erstatter hvetemel med mandelmel og fiberfin. Kaken smaker skikkelig bra og du kan bruke kakemiksen i mange varianter. Min favoritt er eplekaken og oppskriften er så enkel, og resultatet blir så bra, at jeg bare må delen den…

For å lage en knallgod eplekake uten mel og sukker trenger du:
1 pakke Kakemix fra Funksjonell Mat
4 store egg
2 dl vann
1 dl olje
2 epler, kuttet i småbiter
2 spiseskjeer kanel
2 spiseskjeer sukrin

Sånn gjør du:
Sett ovnen på 200 grader. Bland sammen eggene, vannet og oljen i en bolle. Putt oppi kakemiksen og rør godt til du får en jevn røre.  Putt oppi litt av eplebitene og rør de inn. Ha røren i en smurt kakeform og putt alle de små eplebitene på toppen. Strø kanel og sukker over og sett kaken inn midt i ovnen. i følge oppskriften skal kaken steke ca 30 minutter, men min er aldri skikkelig stekt før jeg har latt den steke i 40-45 minutter. Det er grunnen til at jeg har begynt å kutte eplene i småbiter i stedet for å legge de på toppen i skiver (da bruker kaken enda lengre tid og jeg er redd den blir tørr i kantene)

Det er godt mulig det er ovnen min som fusker sånn at jeg må la kaken min stå så mye lengre enn beskrevet, så sjekk kaken underveis. Det er godt mulig at alle andre stekeovner bare trenger en halvtime på å gjennomsteke eplekaken. Kanskje min er i en slags “gå sakte aksjon” fordi den er misfornøyd med lønna.

Kakemixen kan også brukes alene.
Den smaker helt supert uten at du putter epler, kanel og sukrin på den. Miksen er også fin å bruke til bringebærkake, gulrotkake og mange flere varianter. Spør etter et oppskrifthefte i butikken eller les om dem her.  

Merk:
En av hovedingrediensene i Kakemix er fettredusert mandelmel. Mandelmel er et naturlig produkt og endrer, fra td til annen, farge og malingsgrad. Det betyr at kakemiksen også varierer noe i farge fra produksjon til produksjon. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg