Oppskrift på verdens beste hummersuppe!

Skalldyr er aldri feil, jeg er spesielt glad i hummersuppe og kreps. Flaks for meg at kjæresten også hadde lyst på det samme… Vi dekket opp med krabbeklør, reker, kreps og hummersuppe (for ikke å glemme hvitvinen…) Det ble en super kveld og hummerbisquen (eller suppa da!) var så god at jeg gjerne kunne laget den hver dag, en uke i strekk! Ettersom jeg er ganske grei så tenkte jeg å dele oppskriften med dere 🙂

For å lage verdens beste hummersuppe trenger du:
1 hummer
1 fennikel
3 gulrøtter
3 sjalottløker

1/2 t-skje cajennepepper
2 spiseskjeer tomatpurè
1 t-skje paprikapulver
1 spiseskje olje

1 dl cognac
3,5 dl tørr hvitvin 
0,8 liter vann
5 dl fløte
Kvernet salt og pepper

Slik gjør du det:
Begynn med å dele hummeren og ta ut kjøttet. Knekk av halen, del hodet og rask ut alt kjøttet. Husk å fjerne “paven” (det er en liten magesekk som sitter like bak øynene på krepsen) Ta var på kjøttet i halen til senere. Del opp skallet i litt mindre biter. De skal ikke være for små, men det er greit at alt kommer seg nedi gryta så hakk det opp i grove biter. Bruk en skarp kniv og pass på fingrene!

Grovhakk gulrøttene, fennikelen og sjalottløken. Ha en god gryte eller dyp stekepanne og varm opp oljen før du legger oppi hummerskallet og grønnsakene. Ta oppi tomatpureen, paprikapulveret og cajennepepper. La det frese rundt i gryta/panna et par minutter. Vær flink til å røre så det ikke brenner seg. 

Hell oppi cognacen og sett fyr på den med en fyrstikk. (Ikke brenn deg!) Rist på gryta til flammen dør. Hell oppi vann, hvitvin og fløte. La det småputre på ovnen i litt over en time. 

Det ser ikke så lekkert ut til å begynne med, men jeg lover at det blir digg til slutt!! 

Etter at suppen har kokt lenge nok, så siler du den og smaker til det hele med salt og pepper. Kutt opp hummerhalen i passende biter og legg de i bunnen av skålene du skal servere suppen i. Hell suppen over slik at bitene varmes opp på vei til bordet. Om du bare skal lage en liten forrett holder disse ingrediensene akkurat til 6 personer. (Personlig ville jeg triplet oppskriften så jeg var sikker på at det ble en skvett igjen til dagen etter) :p

Bon apetite!

(Dette bildet er lånt fra gjesten vår, Marianne. Hun la det ut på Facebook og jeg knabbet det fordi jeg glemte å ta bilder selv. Takk Marianne!) 😉

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg