Dyremishandling i “Vann til elefantene”


Er det noe jeg virkelig ikke klarer å forstå meg på så er det dyremishandling. Det er aldri greit å være slem mot dyr. Vi har kommet så langt som til 2011 og vi har lært at læring oppnås bedre ved belønning når man gjør noe riktig, fremfor straff når man gjør noe galt.

Dessverre er det mange som mishandler dyr, det er ikke bare sirkusbransjen som har fått på snabelen for at de vanskjøtter og plager dyr, også tv-bransjen (Cesar Milan) og filmbransjen får nå gjennomgå. Det synes jeg sannelig er på tide!


Det ser kanskje idyllisk ut, men “Tai” ble mishandlet under treningen

Filmen “Vann til elefantene” går nå på norske kinoer og jeg oppfordrer alle til å ligge unna filmen. Selv om Reese Witherspoon og Robert Pattinson innehar hovedrollene synes jeg du skal spare lommepengene eller finn en annen film å se!

Hvorfor?
Vel, dyretrenerne i filmen har fortalt alle at elefantene i filmen er blitt trent med godord og godbiter, at de aldri er blitt slått eller mishandlet. Dyrevernsorganisasjonen Animal Defenders International kan vise oss noe helt annet:

De har skjulte opptak av treningen til elefanten “Tai” som spiller “Rosie” i “Vann til elefantene” Videoopptakene viser klart bruk av vold og tvang i treningen. Man kan se at treneren bruker en elefantkork på “Rosie”, men da filmen kom ut presiserte trenere, skuespillere og produsenter at det kn ble brukt godbiter og kjærlighet. Disse elefantene hyler av smerte og jeg får vondt i kroppen av å se videoen.

  • Elefanter inkludert Tai blir gitt elektrisk sjokk flere ganger i trening
  • Tai skriker når hun blir tvunget til å stå på hodet
  • Elefanter inkludert Tai blir slått på kroppen og føttene med elefantkrok
  • En babyelefant får en elefantkrok i munnen under trening og skriker av smerte
  • En elefant blir holdt fast med bruk av elefantkrok for at trenerne skal fjerne støttennene med sag

 

 

Om du har hjerte (og mage!) til å se det forferdelige opptaket så kan du se det her:

Vær så snill og del dette innlegget med alle du kjenner på Facebook, Twitter og lignende.
Støtt opp om kampen mot dyremishandling og ikke se “Vann til elefantene” på kino, ikke kjøpt filmen på dvd og ikke bruk penger på noe som støtter opp om denne fllmen!

Bryr du deg???

(Bildene er lånt fra filmweb.no, noe av teksten er lånt fra Noah.no)

9 kommentarer
    1. Jeg skal ikke se den!
      Dyremishandling er det verste og kvalmeste jeg vet om. Skjønner ikke hvorfor mange mennesker tror det er greit å behandle dyrene så dårlig… Jeg skulle ønske elefanten kunne ta igjen på samme måte, kaste treneren sin gjennom en vegg eller noe…

    2. Jeg er VELDIG imot dyremishandling, virkelig. Og det som har skjedd her er helt forferdelig, har ikke ord. Og jeg tørr ikke en gang se filmen, så dårlig i magen ble jeg bare av tanken!
      Men samtidig så skal man også være forsiktig med hva man sier, for i dette tilfellet kan det være bra mye annet som ligger bak. De som har laget filmen og alt dette, kan hende de ikke var klar over det som skjedde – så hvorfor skal det gå utover produsentene og skuespillerne av filmen? Er jo ikke de som har drevet med dyremishandling, ikke indirekte heller om de ikke var klar over det – men den som skulle fått akkurat samme behandlings om han har gitt er nettopp den personen som har drevet mishandlingen!

    3. The M Life: Jeg skjønner hva du mener. Men i dette tilfellet er det et “seriøst firma” som står bak treningen av Tai. Og det viser seg at de har trent dyr i mange filmer i Hollywood, blant annet Ace Ventura. Jeg blir overrasket om de ikke har brukt “supspekte” metoder på de andre dyrene også. Det er jo merkelig om man bare slår elefanter, er det ikke..?

      Animal Defenders International har vissnok snedt filmklippet til skuespillerne og produsentene i filmen, mest sannsynlig visste de ikke noe om dette på forhånd. Men jeg mener man ikke burde ta ting for gitt og sjekke ut de faktiske forholdene FØR man legger ut slike garantier. Og på den måten er det å boikotte en slik film en fin ting. Kanskje neste filmselskap tenker seg om tre ganger før de benytter seg av dyremishandlere i filmen sin..?

    4. Hadde tenkt å se den.. Likte virkelig boka. Historien forteller jo om dyrmishandling, så trodde de ville styre unna det! MEN fyyy faen! Blir dritt sur av å se sånt.
      Dyretesting er også feil, så styr unna det!

    5. Til The M Life
      En har jo et ansvar når en lager filmer med dyr har en ikke? Altså jobber en som sjef har en et vist ansvar ovenfor de ansatte og hva som faktisk skjer. Selv så kjøpte jeg filmen på dvd men fikk heldigvis byttet den. Pleier vanligvis ikke og kjøpe filmer med dyr pga misshandling og slikt noe. Det er lett og gjøre noe utisk når man er drevet av profitt. Men jeg hadde lest boka og den har jo et hygglig budskap. Jeg råder alle som har sett den eller kjøpt den til og spørre om og få pengene sine tilbake.

    6. Takk for at du gjør folk bevisste på at dette skjer. Det er dessverre sjeldent at dyr som blir brukt i kommersielle aktiviteter blir behandlet godt, da dyrene som regel blir utsatt for noe som ikke er naturlig for dem, eller rett og slett drevet for hardt. Fortsett å tale dyrenes sak!
      Mona

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg