Esperanto – En fantastisk opplevelse i Stockholm

Av en eller annen grunn fant jeg det tydeligvis for godt å ikke poste dette innlegget tidligere. Hvorfor vet jeg ikke, jeg kan ikke huske årsaken til at jeg ikke skulle ville ønske å overøse denne restauranten med godord. Jeg besøkte Esperanto 5. november 2015 og det var en uforglemmelig opplevelse!

Jeg skal ærlig innrømme at lista ligger høyt når det kommer til fancy restauranter. I så måte er jeg helt sikkert et matsnobb, og jeg har (heldigvis) ingen anelse om hvordan budsjettet har vært. Det vil si; det har aldri vært noe budsjett. Det har mer vært litt sånn som; “Hm. Den restauranten høres bra ut. Vi booker”. Og så har det bare blitt til at man har betalt regningen når den kommer på bordet. Noen ganger har man betalt den med forargelse, for det er faktisk ikke alle restauranter som burde legge lista (og regningen) så høyt, men enkelte ganger gjør det ingenting om prisen er stiv for opplevelsen man har hatt gjør at man plukker opp regningen med glede.

At noen bruker flere tusen kroner på et måltid er sikkert en gåte for mange, men da kan jeg fortelle at det ikke er bare maten man betaler for. Det er stemningen, folkene som jobber der, hele sjallabanget! Å gå på en langt over gjennomsnittet god restaurant er en opplevelse. Og når kokken, servitørene og alle på stedet legger sjela si i det de driver med; ja da har det en tendens til å bli riktig så bra! 

Et av disse stedene som legger seg på minnet er restauranten Esperanto i Stockholm. Er det noen som virkelig fortjener Michelinstjerner i hopetall så er det dem. En stjerne i Michelingguiden er på langt nær nok. For jeg vurderer seriøst å dra tilbake til Stockholm, kun for å booke et bord på Stockholms (kanskje) aller beste restaurant. For en gjeng – for en service – og for en meny! Sayan Isaksson; Takk for et fantastisk måltid, nydelig vin og en uforglemmelig service! Ditt sted troner fortsatt i topp tre av mine restaurantbesøk. Og jeg kommer tilbake. 

 

 

 

Skal du til Stockholm? Da synes jeg du skal vurdere å ta med kjæresten hit 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg