Det er offisielt – Jeg digger min Apple watch

Jeg må vel sies å være en Apple fan. Helt siden jeg fikk tak i min første iPhone i 2008 har jeg vært solgt. Jeg har oppgradert telefonen min nesten hver gang det har vært noe å oppgradere og jeg trålet USAs vestkyst rundt for å få tak i en iPad i 2010. I våres var jeg klar for å bestille Apple Watch. Jeg visste at jeg ville ha klokken, i det minste for å teste ut hva den kunne gjøre for meg, jeg var dog usikker på om Apple var litt utpå jordet denne gangen. En smartklokke, hva i all verden skulle det være godt for?

Uansett; nysgjerrigheten tok overhånd. Jeg bestilte den rimeligste varianten, en Apple Watch Sport edition 38 mm, og jeg fikk den levert mandag 27. april. Jeg har brukt klokken tilnærmet hver dag etterpå og i denne bloggposten deler jeg mine tanker om hvordan det har vært.

Hello Apple Watch – mitt førsteinntrykk
Å åpne esken var en hjertebankende fryd. Apple Watch ser definitvit mye bedre ut i virkeligheten enn på Apples presentasjoner og den føles bra på armen. Touchskjermen er god og snappy og det er enkelt å navigere men jeg synes det er rart at kontaktene dukker opp når jeg trykker på det jeg betrakter som “hjem knappen”. På klokken er urvrideren “hjem” og hjemknappen er “kontakter”. Det var litt forrvirrende i begynnelsen men jeg ble fort vant til det og nå tenker jeg ikke på det lenger. At klokken føler forskjell på hard og mykere touch er fint, men den eneste gangen jeg bruker den funksjonaliteten er når jeg bytter utseendet på klokken.

Apper
Apple Watch har noen originale apper innebygget og de fungerer alle kjempefint. Dessverre er det endel av tredjepartsappene som ikke fungerer i det hele tatt. Det bærer litt preg av at man kanskje ikke ser på Apple Watch som et satsningsområde ennå? Noen av appene lastet jeg ned, slettet og lastet ned igjen for å se om det kanskje bare var en bug. Men jeg får fortsatt ikke Instagram og Aftenposten til å fungere slik de burde. Idag viser de begge bare “error”. 

Aktivitetsappen (bildet over) er overraskende bra og jeg er blitt mye mer bevisst på å reise meg under arbeidsdagen. Ettersom jeg sitter mye er det kjekt at noen minner meg på at “å reise seg innimellom er sunt”. Det liker jeg. Den måler også antall steg, kalorier og legger inn treningsøktene du har gjennomført.

Hverdagsbruk
Det desidert beste med Apple Watch er at avhegigheten til telefonen blir mindre. Jeg trenger ikke å sjekke telefonen for å se om det skjer noe, de hendelsene jeg vil vite om får jeg beskjed om med et “tap” på håndleddet. Og det er disse “tappene” som gjør klokken uvurderlig for meg.

Apple Watch fungerer supert for dette:

  • Å sjekke tiden – En selvfølge, men jeg måtte bare få det med.
  • Møter – Jeg får et “tap” på håndleddet fem minutter før jeg skal i et møte.
  • Telefonsamtaler – Jeg ser hvem som ringer og jeg kan ta telefonen og snakke gjennom klokken (men det gjør jeg kun i spesielle tilfeller)
  • Sms – Jeg kan lese sms og respondere kjapt med noen forhåndsdefinerte meldinger. Eller bruke iPhonen og skrive et lengre svar.
  • Epost – Kjekt å sjekke mailboksen om det er noe jeg venter på men bruker som regel iPhone eller Mac når jeg skal svare.
  • Aktivitetspåminnelser – Jeg får beskjed om at jeg har sittet for mye og reiser meg opp en stund.
  • Trening – Treningsappen er fin for en gjennomsnittlig person men om man er en ihuga treningsnarkoman vil jeg tror at den har sine svakheter.

 

Apple Watch fungerer ikke fullt så bra for dette:

  • Snapchat – herrejemini. Snapvarsler skrudde jeg av etter to timer. Armen dirret konstant! (Og man kan uansett ikke se snaps på skjermen)
  • Twitter – Jeg har sjekket Twitter på min Apple Watch tre ganger. To av dem var for å vise frem funksjonaliteten til andre.
  • Instagram – Appen funker faktisk ikke i det hele tatt. Får kun feilmelding. Tror også det kun ville vært en distraksjon (slik som Snapchat) 
  • Aviser – Lastet ned endel avis-apper men å lese avisen på klokken er bortkastet.

 

Jeg har ikke testet:

  • Uber – Har ikke trengt taxi i det siste men kommer definitivt til å teste Uber på Apple Watch snart
  • Kart – Har ikke trengt det ennå (og synes kartet på iPhonen er bedre ettersom det er større)
  • Kamera – fjernkontrollfunksjonaliteten er ikke testet men den er uansett smart

 

 

Drodling, hjerteslag og pokes
Å sende tegninger og hjerteslag til venner er kjempemorsomt. Men når jeg kun har en bekjent som har Apple Watch er det begrenset hvor mange ganger man gidder å tegne, poke og sende hjerteslag til hverandre. Den første uken var det hilarious, nå er det svært sjeldent vi poker hverandre. Når jeg tenker meg om er det vel tre uker siden vi sist tappet hverandre på håndleddet men jeg tror funksjonen vil bli nyttig når flere bekjente har klokken. Jeg tipper også den funksjonaliten kan utvikles i mange spennende retninger etterhvert.

Og batteriet da?
Det har vært mye snakk om batterikapasiteten. Jeg har aldri hatt problemer med dette. Jeg tar uansett alltid av meg klokker og smykker før jeg legger meg. Jeg lader Apple Watch på nattbordet, sammen med telefonen. Batteriet holder hele dagen, kvelden og natten. Det eneste som suger strøm er treningsappen om du glemmer å skru den av.

Konklusjonen
Nå fungerer Apple Watch best for meg når jeg er på jobb, alle varslene er gode å ha og klokka hjelper meg faktisk ganske mye. Hjemme merker jeg at jeg kikker mindre på telefonen og jeg er ikke like “redd” for å gå glipp av noe. Er jeg feks ute og spiser har jeg telefonen i veska hele tiden og tar den kun opp om noen ringer eller sender en melding jeg må svare mer enn bare “ok” på. 

Jeg digger min Apple Watch men kommer til å bytte den ut ganske snart. Jeg liker litt større klokker og har planer om å kjøpe en 42mm i stedet. For Apple Watch er kommet for å bli på håndleddet mitt.

5 kommentarer
    1. Hei
      Takk for fin artikkel !
      Har selv hatt FANTASTISKE AppleWatch et par måneder nå… og er OM mulig enda mer fornøyd enn deg ;o)
      En liten sak som forundret meg var at du skrev :
      “Men jeg får fortsatt ikke Instagram og Aftenposten til å fungere slik de burde. Idag viser de begge bare “error”. ”
      Hos meg har begge disse apper fungert 100% fra første sekund..”tør jeg foreslå” en nullstilling av klokka di.. ? Har heller ikke hørt andre ha problemer med disse appene.. og Aftenposten sin er jo bare GULL !!!! Små korte “twitteraktige” news – helt perfekt!
      Lykke til

    2. SAL: Testet å nullstille men de funket ikke allikevel. De fungerte ikke for kollegaen min heller. Hun kjøpte klokken samtidig som meg og vi fikk de levert 27.4. Veldig rart. Uansett; jeg er også veldig fornøyd. Men ser frem til å få en 42mm og flere armbånd så jeg kan bytte litt på fargene fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg