Griser i stamp – Kvikk Lunsj kake

Etter jeg så bilder av “pigs in mud cakes” på nettet ble jeg inspirert og fikk lyst til å lage en Kvikk Lunsj kake selv. Men man kan jo ikke bare lage kaker sånn i hytt og gevær så jeg har ventet på en anledning. På selveste nasjonaldagen tenkte jeg at griser i søle måtte være innafor og jeg skred til verket. Det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd på forhånd, men det tok jo litt tid.

Lyst til å prøve du også?
Jeg brukte sjokoladekake, sammen med bringebærmousse og friske bringebær. På toppen hadde jeg en “melkesjokoladesmørostekrem” som jeg helt sikkert kommer til å lage flere ganger. Den var supergod! Jeg brukte 11 pakker med KvikkLunsj. Grisene laget jeg av marshmallowfondant og konditorfarge.

Kaken kan helt sikkert varieres i det uendelige, og sjokoladen rundt og på toppen redder utseendet på kaken så det er nesten umulig å ikke bli fornøyd med utseendet ihvertfall.

Her er oppskriften og fremgangsmåten jeg brukte:

Begynn med bringebærmoussen.
Den trenger å avkjøles et par timer i kjøleskapet for å stivne så like greit å starte med den.

Du trenger:
350 gram bringebær
80 gram sukker
5 gelatinplater
5 dl kremfløte
2 ss sitronsaft 

Legg gelatinen i kaldt vann i minimum fem minutter.
Kok opp bringebærene sammen med sukkeret. La det koke 3-4 minutter før du bruker en stavmikser. Sil av bringebærblandingen så du unngår steinene i moussen. Rør inn sitronsaften og gelatinen. Sett blandingen i kjøleskapet mens du pisker opp kremen. Ikke pisk den for lenge, du vil ikke at det blir til smør… Sett kremen i kjøleskapet til bringebærblandingen har kjølnet (men ikke stivnet!) Når bringebærblandingen er avkjølt blander du den pent inn i kremen. Vær nøye så du unngår geltatinklumper i den ferdige moussen. Sett blandingen tilbake i kjøleskapet og la den stå til du skal pynte kaken.

Sjokoladekaken lager du slik:

Du trenger:
60 gram mørk sjokolade
0,5 dl kakao
1,1 dl vann
1,5 dl seterrømme
150 gram smør
2,5 dl sukker
3 egg
1,5 dl hvetemel
1 ts natron
1 ts vaniljesukker 

Sett ovnen på 180 grader og smør to springformer på ca 20 cm i diameter. 

Hakk sjokoladen og bland inn kakaoen. Kok opp vannet og hell det over sjokoalden. Pisk til sjokoladen er smeltet. Så pisker du inn rømme og setter blandingen til side. 

Etterpå pisker du det romtempererte smøret sammen med sukkeret. Pisk det hvitt og luftig. Pisk inn eggene og bland inn hvetemel, natron og vaniljesukker. Så blander du inn sjokoladen og fordeler i de to formene. Stekes i 20 minutter eller til kaken(e) er gjennomstekt. Avkjøl og ta ut av formene. 

Når kakene er kalde deler du begge i to på langs. Legg kake, bringebærmousse og ferske bringebær lagvis på et fat. Avslutt med et kakelag på toppen. Del Kvikk Lunsj sjokoladene i to og to (det er enklere, og penere, å feste to og to stenger til kaken, enn om du brekker de alle i fra hverandre), fordel de rundt kaken og fest med et pent bånd.

Så lager du sjokoladekremen som skal være “gjørmebadet” til grisene.

Du trenger:
250 gram smør
200 gram melis
200 gram melkesjokolade
30 gram kakao
100 gram kremost
1 ts sitronsaft
1 ts vaniljeessens
 

Bland smøret, melis, sitronsaften og vaniljeessensen i en kjøkkenmaskin og pisk til det blir hvitt. Smelt sjokoladen over vannbad, rør inn kakaoen og rør det sammen med smørblandingen. Pisk inn kremosten til slutt, pass på at du ikke pisker for lenge for blandingen kan skille seg. Fordel sjokoladekremen over toppen av kaken og pynt med griser. Om du ikke orker å lage grisene kan du pynte med nonstop, bær eller noe annet i stedet. 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg