Pasjonsfruktmousse i sjokoladeskål

Begynn med å lage sjokoladeskålene. De kan gjerne lages et par dager i forveien og oppbevares i kjøleskap til desserten skal serveres. Merk; lag pasjonsfruktmoussen samme dag som den skal serveres, både smak og konsisens er bedre på dag 1.

Det er forholdvsis enkelt å lage sjokoladeskåler så lenge du tar noen forholdsregler… Jeg har forsøkt meg litt frem og har kommet frem til at vannballonger har best form, men de er skjørere enn vanlige ballonger. Det kan fort by på noen utfordringer… 

Dette trenger du:
Sjokolade (jeg brukte mørk sjokolade)
Vannballonger
Formfett
2 dl Pasjonsfruktpurè (jeg fant i frysedisken på Ultra)
4 egg
110 gram sukker
2,5 dl kremfløte
6 plater gelatin

Denne oppskriften holder til 10 personer. Jeg har med vilje utelatt mengde sjokolade og antall ballonger fra oppskriften. Det betyr at om du er god, evt har flaks, trenger du bare 10 ballonger og 300 gram sjokolade til 10 personer. Jeg pleier å bruke samme mengde til 6 personer og da har jeg alltid noen “ikke så veldig perfekte” sjokoladeskåler stående igjen i kjøleskapet. 

Dagen før servering:
Blås opp vannballongene til ønsket størrelse. Jo likere jo bedre. Dypp de i smeltet sjokolade og sett de på et brett som du plasserer i kjøleskapet. Smør inn ballongene med formfett så de slipper lettere. Når sjokoladen er stiv, lager du et lite hull og slipper luften forsiktig ut av ballongen. Om ballongen sitter fast i bunnen og lager hull kan dette tettes med litt mer smeltet sjokolade i etterkant. Av åpenbare grunner anbefaler jeg å lage flere sjokoladeformer enn du trenger, og vær forsiktig så ikke sjokoladen er for varm. (Den bør uansett ikke holde mer enn rundt 40 grader når den smeltes, men er man ivrig går det gjerne litt fort i svingene. Tro meg; du vil ikke at ballongen sprekker i skåla med smeltet sjokolade…)

Samme dag som desserten skal serveres lager du desserten ferdig.

Start med pasjonsfruktmoussen:
4 plater gelatin, legges i en skål med kaldt vann
1 dl pasjonsfruktpure kokes opp med litt sukker. Rør inn gelatinen. La det avkjøles mens du lager resten.

2,5 dl fløte piskes til krem og settes til side (i kjøleskap)

2 eggehviter og 50 gram sukker piskes stivt (til marengs) og settes til side i kjøleskap.

2 eggeplommer og 60 gram sukker piskes til eggedosis.

Når pasjonsfruktpureen har nådd romtemperatur vender du denne i eggedosisen. Ta pasjonseggedosisen og vend dette i kremen før du til slutt vender hele sulamitten opp i marengsen.

Ta moussen i en sprøytepose og fyll i sjokoladeskålene. (Det er viktig at du ikke lager “topper” på moussen om du vil at gelelokket skal se bra ut) Sett sjokoladeskålene kaldt slik at moussen stivner. 

Så lager du gelèlokket:
2 plater gelatin legges i en skål med vann.
1 dl pasjonsfruktpure kokes opp med litt sukker. Rør inn gelatinen og kjøl ned. Når geleen er romstemperert heller du denne forsiktig på toppen av moussen i sjokoladeskålene. La stå kaldt til servering.

Pynt så etter eget forgodtbefinnende og gjør deg klar til å motta applausen fra middagsgjestene… 


 
På jakt etter noe godt til?
Dette er overhodet ikke ment som alkoholreklame, men jeg synes det er vanskelig å finne gode dessertviner. På Vinmonopolet anbefalte de meg denne. Den sprudler, smaker markjordbær og passet kjempegodt til pasjonsfruktmousse og sjokolade. Og for første gang i historien ville gjestene (og jeg!) ha litt mer dessertvin etter glasset var tomt så neste gang blir det definitivt to flasker av denne.

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg