BAR Tjuvholmen. Fin lokasjon, men elendig service.

Jeg elsker å sitte ut i solen og synes Tjuvhomen ligger fantastisk til med ettermiddagssol, sjøskvulp og mye liv. Dessverre er det ikke alle restaurantene langs bryggekanten som lever opp til forventningene. BAR er en av dem.

Forrige lørdag gledet jeg meg til å sitte ute og nyte en god flaske rosé, bra mat og samtale med en god venninne. Vi booket bord på BAR og når vi kom fram fant vi et bord ute i solen. So far so good. Servitøren var av det litt vel hyggelige slaget og vitset om at venninnen min ble så full forrige gang at “hun måtte ta det rolig denne lørdagen”. Jeg kikket på henne og hun ble sittende som et spørsmålstegn. Det var tydelig at han som jobbet der gjorde alt han kunne for å virke morsom. Men å late som om han hadde sett en av gjestene tidligere, drita full, er lite sjarmerende. Ihvertfall når vi begge har runda 35 og ingen av oss er overstadig berusa på byen lenger. 

Det hadde sikkert funka på en tjueåring som er stamkunde men for oss begge ble det veldig pussig. At han også snappet med seg navnet hennes i farta og brukte det mot henne, som om han kjente henne godt, gjorde ikke saken noe bedre. Hva de andre kundene tenkte om oss vil jeg helst ikke vite. Pinlig. Etter endel ablegøyer kom han for å ta bestillingen på drikkevarer. Rosévin hadde de ikke. Men servitøren kunne opplyse om at de “hadde en magnumflaske som kostet rundt 1000 lappen eller mer (han var ikke sikker på hvor mye) og en rosévin som ikke var noe god.” Jaha.

Vi gikk for en flaske hvitvin. Den var helt okei. 

Så skulle vi bestille mat.
Den overivrige servitøren kunne fortelle oss at han allerede visste hva vi skulle ha, så vi trengte ikke bruke så mye tid på menyen. Etter å ha avslått “forslaget” hans bestemte jeg meg for blåskjell og venninnen min bestilte burger med frites. Jeg spurte høflig om jeg kunne bestille en frites ved siden av blåskjellene, da det er ganske standard. Men nei. Svaret vi fikk var at “Pommes Frites får du kun om du bestiller burger. Det kan ikke bestilles som sideorder.” Nehei? Man har det på menyen men man kan ikke kjøpe det ved siden av? Aioli var heller ikke mulig da det “fulgte med en urtedressing”. 

Ikke vet jeg om dette er fordi man skal unngå bestillinger av “billig mat”, men så lenge jeg allerede hadde bestilt blåskjell klarer jeg ikke å se hva som er problemet. 

Så mye for service altså. Det er ikke første gang vi har spist på BAR, men denne kvelden tok kaka.

Så hvorfor valgte vi egentlig å spise på BAR? 
I fjor serverte de en super skalldyrsalat. Den var supergod og jeg hadde gledet meg til å spise den igjen. I år var den fjernet fra kartet. Synd. Maten er helt okei på BAR, det er ingen åpenbaring men den funker, og så er det så fint å sitte ute der. Og det er vel grunnen til at vi har havnet der nå og da. Nå kommer jeg ikke tilbake igjen. Dårlig service og selvgode kelnere som driter ut kundene kan man ikke leve lenge på.

I kveld skal jeg heller spise på Bølgen og Moi. På Tjuvholmen.
De er heller ikke kjent for verdens beste service, jeg har vært der før også, men kanskje de overrasker oss positivt denne gangen? Rapport kommer…
 



Miljø

Uteserveringen er fantastisk. Mest på grunn av sola på sommerstid.
Treningkast 5.

Service
Overivrige servitører, dårlig vinutvalg og laber interesse for at kunden. At man ikke kan bestille frites til blåskjellene er for dårlig.
Terningkast 2

Maten
Blåskjell er godt, det skal mye til for å bomme på den. Barburgeren var vissnok også god. Men det var ingen sensasjonell opplevelse.
Terningkast 4. 

Sånn alt i alt
Helt greit. Og det frister ikke til gjentakelse. Om den overivrige servitøren da ikke flytter tilbake til Sverige og Bar setter skalldyrsalaten tilbake på menyen. Da skal jeg vurdere det.
Totalt terningkast for Bar Tjuvholmen: 3 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg