Oppskrift på Thai Red Curry. Eller var det Red Curry Thai?

Navnet skjemmer ingen så jeg prøver meg med begge varianter. 
Jeg er så innmari glad i Red Curry, men jeg har aldri prøvd å lage det selv. Gleden stod derfor høyt i taket da jeg testet ut en oppskrift her om dagen. Det var supergodt og samboeren tok til seg to ganger (selv om han ikke jubler over thaimat) Om du også har lyst til å prøve å lage Red Curry hjemme kan jeg anbefale deg å teste denne varianten!

Du trenger:
4 gulrøtter
2 løk
4 kyllingfileter
2-3 ss red currypaste
2 bokser kokosmelk
2-3 ss fishsauce
5 lemon leaves (eller en “dert” med knuste lemon leaves)
3 lemongrass
1 bit fersk ingefær, ca 4×4 cm (kuttes i småbiter)
1 liten boks vannkastanjer
1 liten boks bønneskudd
1/2 rød paprika
10 sukkererter (valgfritt)
1 rød chilli (valgfritt)

Slik gjør du:
Du begynner med å skjære opp alle ingrediensene slik at du er klar til å ha alt oppi gryta etterhvert som ting blir ferdig. Lista med ingredienser er sortert ut i fra hvordan de bør havne i stekepanna,

Hakk opp gulrøtter og løk og ha det i en sautepanne med litt olje.
La det surre til gulrøttene har blitt litt myke. Ta ut gulrøttene og løken av panna og ha i kyllingen. Stek kyllingen lett (den skal gjennomkokes senere så ikke stek den ihjel) Ta oppi gulrøttene og løken sammen med kyllingen og ta oppi currypaste. Jeg bruker 3 spiseskjeer currypaste, men jeg er glad i mat som river litt i ganen. Om du ikke er glad i sterk mat vil jeg anbefale å begynne med kun en spiseskje currypaste. La det surre litt sammen.

Hell så oppi kokosmelken. Rør rundt.
Ta i en dæsj med fishsauce. Ca 2-3 spiseskjeer. Ikke lukt på fishsaucen, den lukter forferdelig og kan ødelegge matlysten helt (og nå som jeg skrev det er sikkert sjansen for at du lukter på den enda større. Beklager) Fishsaucen er en viktig ingrediens så ikke dropp den selv om den stinker. Er du glad i chilli kan du putte den i gryta nå.

Kutt lemongrassene i to, og del de på nytt igjen.
Knus de gjerne litt med kniven også før du putter de oppi med det andre. Ta oppi ingefær og lemonleaves. La alt småkoke i rundt 10 minutter. Når du er sikker på at kyllingen er gjennomkokt, og det liksom skiller seg ut en rød “hinne” på toppen av sausen, tar du i vannkastanjer, bønneskudd, paprika og sukkererter.

La det småkoke til grønnsakene er litt møre, men fortsatt sprø.
Smak til sausen med eventuelt litt mer currypaste. Server Thai Red Curry / Red Curry Thai med jasminris, basmati eller som jeg gjorde; bruk quinoa. (Quinoa er et alternativ til ris og poteter) 

Du kan selvsagt også bytte ut kyllingen med scampi om du har lyst. Eller kanskje bruke begge deler? Nam!

Velbekomme!

2 kommentarer
    1. Solveig Karin: Denne kan du ihvertfall bestemme styrken på selv 🙂 Om du ikke liker sterk mat vil jeg anbefale å starte med en halv spiseskje red currypaste og heller smake den til etterpå med mer. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg