Oppskrift på potetlomper


Før helgen fikk jeg plutselig lyst til å lage lomper. Sånne skikkelig gode hjemmelagde potetlomper. Hvor inspirasjonen kom fra er ikke godt å si, men resultatet ble ihvertfall spiselig og inspirerende nok til at jeg ikke skal kaste kokte poteter etter middagen igjen. Da lager jeg heller lomper av de. Det kan jo flere gjøre så oppskriften følger med 🙂

Det du trenger for å lage dine egne lomper er:
0,5 kg poteter
125 gr rugmel
125 gr hvetemel
1 ts salt

Slik gjør du:
Kok potetene slik at de blir gjennomkokte. La de bli kalde. Helt kalde. Det ultimate er å la potetene ligge i kjelen på kjøkkenbenken over natten. Dagen etter stamper du potetene godt og blander inn salt og mel. Rugmelet gjør lompene myke så ikke vær smart og bytt det ut med “mer hvetemel”. Du trenger rugmel. Basta. Når deigen har fått passe konsistens (Den skal være litt klissete) ruller du deigen til en pølse og kutter den i like store biter.  

Form bitene til lomper. Jeg forsøkte å bruke kjevle men fant ut at jeg hadde bedre kontroll ved bare å bruke hendene. Pass på at du har nok mel på benken ellers setter lompene seg fast.

Før steking slår du av det meste av melet på lompa. Bruk stekepanne på middels varme. De ferdig stekte lompene legger du i et klede slik at de “myker seg opp” i dampen. 

Hold kontroll på varmen. Er panna for vam svir du lompene.

Lompene får de karakterisitiske brune flekkene og begynner å se ut som lomper! Jippi!

Jeg brukte litt chilli på noen av lompene. Kuttet chilli i små biter og trykket de ned i den ustekte lompa. Neste gang kommer jeg til å blande chilli direkte inn i deigen. 

Hjemmelagde lomper er perfekte å ta med på tur.

Venter på at grillen skal bli varm 🙂

Hjemmelagde potetlomper og grillpølser med ost og chilli. Livet er jammen ikke så verst!

Tips:  
Oppbevar lompene i en plastikkpose. Du kan også fryse de ned slik at du har ferske lomper til du evt skal ut på tur. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg