Oppskrift på verdens beste gulrotkake

Jeg har lært at å bake ikke trenger å være den vanskeligste saken i verden. Man trenger bare de rette ingrediensene, god tid og litt tålmodighet. Jeg er kanskje ikke overvettes god på det siste, men litt planlegging og så fikser det meste seg allikevel.

Jeg har alltid fått servert en fantastisk gulrotkake med ostekrem av venninna mi. Derfor har jeg aldri turt å gå den veien der selv. “Den blir jo aldri like god som Vibeke sin, så da kan jeg likesågodt la være.” Men nå har jeg omsider hoppeti det med begge beina og om jeg kan si det selv; resultatet ble ikke så verst. Jeg har prøvd ut oppskriften et par ganger og nå har jeg fått bestilling på konfirmasjonskake, så noe riktig har man gjort. Veldig hyggelig, altså. Tusen takk, Ellen! 

Under følger oppskriften på  “min” gulrotkake. Ostekremen inneholder hvit sjokolade og er superdigg! 

Til selve kaka trenger du:
4 egg
2,5 dl sukker
3,5 dl hvetemel
3 ts kanel
2 ts natron
0,5 ts salt
1 ts vaniljesukker
1 dl nøytral olje
4 dl revet gulrot 

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker stivt til eggedosis.
Bland alt det tørre i en bolle; mel, natron, salt og vaniljesukker. Ha melblandingen i eggedosisen vekselsvis med oljen. Rør forsikitg inn gulrøttene.

Stek kaken på 175 grader i ca 25 minutter. Jeg liker å steke kaken i to omganger så jeg får to kakebunner. (Husk å redusere steketiden)

Til digg ostekrem trenger du:
Ca 300 gr kremost naturell
Ca 250 gram romtemperert smør
100 gram smeltet hvit sjokolade
Ca 400 gr melis
 
Legg osten og smøret på benken så det får romtemperatur så det er lett å piske det sammen. Hell i den smeltede hvite sjokoladen (bruk vannbad og LAV varme. Hvit sjokolade blir ødelagt om du bruker sterk varme) Rør alt sammen. Ta i melis til konsistensen blir bra og smaken likeså. Jeg bruker rundt 400 gram til dobbel kake.

Vent til kaken er kald og smør ostekremen på toppen av bunn nr 1. Legg på bunn nr 2 og smør inn resten av kaken med toppingen. Server. Spis.  

1 kommentar
    1. Hei kjersti. Flott blogg du har, skal jammen prøve denne kaka,så Kjempegod ut. Jeg og ei annen jente har også prøvd oss ute i den store bloggverdenen. Heter overspisising underveis til ett liv uten. Den ligger på blogg.no, ta en titt hvis du vil. Håper alt er bra med lille prinsen, klem fra gry

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg