Restaurant Noma, København

Den utrolige restauranten Noma ligger på bryggekanten i København. Noma ble kåret til verdens beste restaurant i april 2010beholdt førsteplassen i 2011, og for å booke bord her bør du være tålmodig. Bordet vårt ble bestilt 1 desember 2010 og vi hadde reservasjon 31. mars 2011. Dette er altså ikke en restaurant man besøker fordi man føler seg litt sulten, det er heller slik at man sulter seg litt før man reiser. Regningen kan slå pusten ut av de fleste, selv om matkjennere mener at Noma er verdt hver krone er jeg sikker på at moren min ikke er enig i at den opplevelsen er vel verdt pengene…

Ettersom Noma er verdenskjent for sin matkunst hadde jeg kameraet klart under størsteparten av måltidet 🙂

Det synet som møtte oss, og ganen, var følgende:

 





En kort oppsummering av besøket på Noma:

Miljø
Utenfor har Noma en litt trist fremtoning, stemningen inne i restauranten er derimot fantastisk! Akkurat passe intimt, levende lys og passe avstand mellom bordene. Terningkast 5.

Service
Som seg hør og bør var servicenivået på Noma høyt. Alle var smilende, blide og hyggelige! Terningkast 6.

Maten
Alt som ble servert var ypperlig tilberedt. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle spise fritert mose, men etter besøket hos Noma er det ingenting som forundrer meg lenger. Rettene var dog noe merkelige, selv om smakene var gode. Dessverre har jeg spist bedre mat og Noma er ikke en av de beste restaurantene jeg har besøkt.
Terningkast 4.

Sånn alt i alt
Å bestille bord på Noma kan være et mareritt. De åpner for reservasjoner èn dag i måneden, og da for tre måneder frem i tid. Reservasjonene åpner for “hele verden” og nettsiden går ned grunnet for stor trafikk. Et mareritt altså. Men det er håp! Jeg klarte å reservere 5 ulike bord på 10 minutter så mulighetene er der, men det lønner seg å være tålmodig. Vårt bord ble booket 1. desember 2010 og vi hadde reservasjon 31. mars 2011…

Da vi var vel fremme i København hadde taxisjåføren vår litt problemer med å finne frem til Noma, restauranten ligger nemlig litt utenfor allfarvei selv om den befinner seg på havnen i København.

Totalt terningkast for restaurant Noma: 5

Sånn alt i alt kunne vi sikkert reist til Syden for samme beløpet som vi betalte etter kvelden på Noma, men å reise til syden kan man jo gjøre hvert år? Om noen dager legger Pellegrino igjen ut listen over verdens 100 beste restauranter og om Noma beholder førsteplassen er det ingen som vet…

Du kan besøke Noma her: Restaurant Noma

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg