Ut med “Hundehviskeren” Cesar Millan!

Etter å ha sett Cesar Millan på tv synes man kanskje dette er god underholdning: “Han har jo så peilig på hund og de blir jo så bra etterpå.” Særlig…

At tilhengerskaren til Cesar Millan er stor, vet jeg alt om, jeg ertet på meg noen av de da jeg kritiserte et hundemagasin for å trykke et intervju med ham. Jeg fikk endel pepper av fansen men også klapp på skulderen fra folk som skjønner hva de snakker om.

Cesar Milan er ingen god hundetrener. Punktum.
Han bruker metoder som pigghalsbånd, elektrisk støt, kvelning etc. Det fantastiske med tv er at man kan klippe bort ting man ikke liker, dempe lyden, klippe ting til i forskjellig rekkefølge og vips! Cesar Millan ser ut som en flink hundrtrener, mens han i virkeligheten plager hunden og gjør den så redd at den ikke tør å gjøre annet en tilsagt… Jeg sier ikke at Cesar Millan gjør ALT galt, men han er ingen god personlighet å vise på tv. Mange tror at det er helt ok å sparke hunden sin om den gjør noe galt. (Til opplysning; det er ikke ok å sparke en hund.)

Cesar Millan er selvlært:
I USA har de Hollywood. De har “the American Dream” som fremelsker alle som klarer å kjempe seg til toppen. Ikke noe galt i det, kanskje bedre enn vår jantelov!! Cesar Millan var i utgangspunktet en ulovlig immigrant som via diverse veier har kommet set til toppen! Et vennskap med Will Smith gav ham et ekstra spark i riktig retning. Han har ingen formell utdannelse innen hund. Han har lært fra sin bestefar og er i følge seg selv, selvlært. Allievel kalles han hundepsykolog. (Dette avsnittet er hentet fra Nina Haaland. Du kan lese hele innlegget hennes her)

Dansk Kennelklubb har gitt en offentlig advarsel mot denne mannen og metodene hans. Du kan lese artikkelen deres her.

Lundqvist hundeskole har gått grundig igjennom en rekke episoder av “hundehviskeren” og de finner meget god grunn til å advare hundeeiere mot innholdet i tv-serien.

De skriver på sine nettsider:
“Når det er sagt, synes vi det er viktig å understreke at det finnes mange innfallsvinkler når det gjelder hundetrening. Det finnes forskjellige filosofier, og mange måter å gå frem på. Vi har stor respekt for at det eksisterer et mangfold innenfor hundetrening. Og vi er fullt klar over at det finnes mange dyktige mennesker i dette landet, som trener hunder på en annen måte enn oss.

Det er viktig at debatten om dette omstridte TV-programmet ikke ender opp i en diskusjon om hundefaglige metoder og filosofier. Etter vår mening handler dette først og fremst om hva som er akseptabelt å vise som underholdning på norske tv kanaler.”

Lundqvist Hundeskole er svært uenige i at programmet “Hundehviskeren” vises på norsk tv.
Dette mener de, fordi det i en rekke episoder benyttes metoder som helt klart bryter mot norsk lov (Dyrevelferdsloven). Dette gjelder blant annet:

  • Pigghalsbånd brukt på en slik måte at det kan produsere skader
  • Bruk av strømhalsbånd
  • Kvelningsteknikker, hvor hundene bevisst får redusert tilgang til oksygen.
    I flere episoder har dette ført til hunder som besvimer.
  • Slag, spark og harde trykk mot hundens buk og hals 

Programmene bærer også sterkt preg av å være klippet på en slik måte at det hele fremstår mindre brutalt enn det som det egentlig er. Ofte når de styggeste metodene er i bruk, kamufleres brutaliteten med blant annet:

  • Klipping
  • Ustødig kameraføring
  • Fortfilm
  • Skifting av kamera/ kameravinkel
  • Manipulasjon av original rekkefølge

I Norge har vi en lov, “Dyrevelferdsloven”, som regulerer hva man kan, og hva man ikke kan gjøre mot dyr. Uansett hva slags holdning man har til hundetrening og hundehold, må vi alle rette oss etter denne loven. For å illustrere at det eksisterer en bred, tverrfaglig og seriøs skepsis til at “Hundehviskeren” fremdeles vises på TV Norge, oppfordrer vi alle som representerer et seriøst fagmiljø om å sette seg opp på vår liste over de som mener at:

TV Norge bør snarest slutte å sende programmet “Hundehviskeren” med hundetrener Cesar Millan. Dette fordi det gjentatte ganger brukes treningsmetoder som bryter med den norske dyrevelferdsloven. Programmet gir også, ved hjelp av finurlig klipping og andre filmtekniske metoder, et falskt inntrykk av hvordan man kan løse alvorlig problemadferd hos hunder.


Noen eksempler på hvordan den såkalte “hundehviskeren” sparker og kveler dyrene han “trener”:

Teksten er henter fra Lundqvist hundeskole. Om du vil leser mer om fagfolk som vil ha Cesar Millan ut fra tv-skjermen kan du gjøre det her

STØTT OPP OM Å FÅ TV NORGE TIL Å SLUTTE Å SENDE “HUNDEHVISKEREN” – STØTT SAKEN PÅ FACEBOOK

27 kommentarer
    1. Hadde det ikke vært for den mannen, hadde hunden min enda vært en nervøs, usikker, og en ødelagt hund. Å jo, alt annet var prøvd. Jeg er stor tilhenger av denne mannen. Jeg har aldri brukt metodene hannes, 100 % slik han gjør, men jeg dempet de ned, og brukte samme metoder. (rett og slett for min første hund, var ikke en versting, slik de verste på showet)
      Selv har jeg alle sesongene, og de er sett flere ganger, kanskje jeg er blind? Men jeg har ikke sett noe til sparking, og annen mishandling.
      Man vil jo alltid forbli forskjellige!

    2. The face: Klart alle er forskjellige. Men synes du virkelig det er allright med pigghalsbånd og elekstrisk støt? Poenget er nettopp at folk tar i bruk metodene hans, helt avhengig av om man har kompetanse eller ei på feltet.

      Jeg har sett noen av episodene hvor tvshowet manipulerer tvseeren til å tro at Cesar får en pitbull til å legge seg og bli “underdanig”, dessverre kveler Cesar hunden så den faller om bevisstløs. Det er seriøst ikke okei!

      Det er en grunn til at seriøse hundefolk tar avstand fra mannen og metodene hans. Sjekk ut listen i bunnen av innlegget til Lundqvist hundeskole så skjønner du at det er endel ting han virkelig gjør feil (men som kanskje ikke ser slik ut med èn gang) http://www.lundqvist-hundeskole.no/content/cm_tekst2.asp

    3. Jeg har sett han bruke støthalsbånd i èn episode, å det var en BC som gjeta trakotoren på gården, som allerede hadde satt seg fast i traktorhjulene èn gang, da brukte han strømhalsbånd, for det ble veldig vanskelig for han og noen andre og løpe etter både bikkja og traktoren. 2 støt, bikkja slutta.
      Jeg har planer om å ha min ene hund på saue-avvenning, å da brukes strømhalsbånd. Av fagkyndige, hundefolk som vet hva de gjør. At idiote sivile mennesker bruker metodene til cesar på hunder som ikke trenger det, eller har behov for det, er jo ingenting mindre en som jeg sa, idioter. Å burde virkelig ikke være Cesar sin feil.
      Jeg har sett alle episodene, flere ganger som sagt, mine øyne ser hunder som blir sliten av og sloss, ikke hunder som faller om bevisstløse på bakken.

    4. DEn mannen har et serr problem!! strømhalsbånd og KVELEmetoder!? Jeg støtter deg fullt ut asssa. men ha det fint resten av denne Tirsdagen! <3 🙂

    5. Og HVORDAN kan man vite at dette stemmer? Hvor er de sikre kildene?
      Ærlig talt, om han er så jævlig, tviler jeg på at eierne ville tillatt ham å behandle hundene sine på den måten.

    6. Og dessuten: strømmetoder er jo helt vanlige metoder for å få hunder fra å gjøre noe. På hytta vår er det strømgjerde, og for å få hunden vår fra å hoppe over gjerde, fikk vi ham til å hoppe med labbene opp på det, så han fikk et lite støt. Etter 3-4 hopp opp på gjerde, sluttet han å nærme seg gjerdet.

    7. Ostetopp: Igjen, sjekk ut Dansk Kennel klubb som advarer mot mannen. Norsk Kennel Klubb gjør det samme, i tillegg til en hel mengde fagfolk. National Geograpic har sluttet å sende programmet og han er nærmest “fordømt” i USA. Det er kun her i Norge/Europa vi henger etter. Dessuten har jeg sett klipp av hva han driver med gjennom Lundqvist hundeskole. Det er ikke pent.

    8. HeddaDolmen: Noe av det han gjør er helt ok, men andre ting er helt håpløst. Problemet er at mange lar seg inspirere av ham. Å bruke strøm på hunder er IKKE ok, det er faktisk dyremishandling. Noen har særbehov for å drive med det i forhold til jaging av sau etc, men det er i kontrollerte former.

    9. Er det det du mener er sparking? Når jeg hører ordet sparking, ser jeg for meg noen som tar fart med benet, og sparker til. Det cesar gjør i klippet/klippene i videoen, er korreksjon, han fjerner oppmerksomheten. Husk det er aggressive hunder han går med, hadde hunden følt seg truet/fått vondt, hadde hunden sagt i fra, å mange ganger gjør de det, mange ganger blir han bitt, men han får stoppet det også.
      Vi har jo tydeligvis vidt forskjellige meninger på hva sparking er. Å dette står også i reglene:
      *Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund
      § 3. Forbud – Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.
      Det er et unntak der, å jeg er selv fult i mot at elektrisk halsbånd skal bli solgt til privat-personer. For det kan missbrukes å brukes alt for feil.. Noe som kan ødelegge hunden totalt. Men det er jo klart, når mange mener han ikke er flink med hunder, så burde han ikke bruke det, jeg mener han er flink med hunder, å at han er kyndig nok til å bruke det.
      Folk er så flink å kun se det verste. Vist du hadde sett 60 minutters episoden der han rehabiliterte en hund som var brukt til å lete miner, å var med i krig, hadde du sikkert tenkt annerledes. Rød sone hundene, (som han kaller det) rehabiliterer han på den måten, for enten kan han selv bli bitt ihjel, eller andre. Her snakker vi hunder som bare har èn tanke, å det er og drepe. Skal man pjuske hunden i flere år, med avstands rehabilitering og “Nei, fy hunden, dette er ikke lov” eller skal man sette grenser, og vise hvem som er sjef? han bruker samme metoder som hunder bruker på hunder. Ser man helheten så er det veldig lett å se, å det er kanskje lett for posetivt innstilte tilhengere og se, mtp vi har sett mer enn 1-5 episoder.

    10. Når du ser på hvordan han sparker ( knuffer dem) ser du at han ikke gjør det for å påføre hunden smerte! Må for faen skjønne noe… hadde det ikke vært for denne mannen hadde mange hundre hunder blitt avlivd. Da er det kanskje greit om han knuffer de litt for å si ” DU følg med her!” Virker jo som om du faktisk er ute etter å henge han ut, det synts jeg blir altfor drøyt. Og når bikkja til og med biter, får nervøse sammenbrudd, usikker og farlig aggressiv må dere faen meg tåle å se litt fysiske metoder. Ellers blir det avliving, for ingen vil ha en hund som e farlig for familien. Familiene e fornøyde med det han gjør, han gir både menneskene og hundne ett nytt liv, så hvorfor kan ikke du bare holde kjeft før du veit hva du snakker om?
      Skal jo selfølgelig ikke sparke hundene eller skade de, men det gjør faktisk ikke Milan. Og før HVER episode står det ikke prøv dette uten om å snakke med fagfolk.. For noen tar det feil og gjør det FEIL, da blir det selfølgelig FEIL…..
      Han lærer hundene respekt og å ikke la de styre menneskenes liv!
      Og hvis han e så jææævla fææl som du sier? hvorfor sender de han forsatt i Norge osv da? Hvorfor får han forsette med det hvis det e så jæævli lett å se at han ”mishandler”?

    11. Eneste problemet med showet til Cesar er at folk som ikke har kompetanse til det prøver å gjøre nøyaktig som han, hvilket ofte ikke funker i det hele tatt. Det er en grunn til at det heter hundehvisker, hestehvisker etc. Selv har jeg sett tre show med Monty Robert’s – hestehviskeren – og det han gjør er helt utrolig. Til tider kan du se skrekken i øyet til hesten fordi den må møte instinkter den ikke er vant til, og det samme ser man med hunder. Vi mennesker tror hunder skal oppføre seg som hunder etter VÅRE prinsipper, mens faktum er at hunder er hunder etter NATURENS prinsipper. Selv har jeg brukt Monty Roberts sine metoder siden jeg var 10-12, og som 18 åring tok jeg ibruk Cesar sine.
      Folk burde konsentrere seg om DYREMISHANDLERE og ikke DYREHELBEDRERE, en periode med korreksjon og “et nytt liv” for både dyr og mennesker må da vel være bedre enn et liv som ender med avlivning?
      Selv har jeg brukt noe av Cesar sine metoder med min avdøde hund, der mye handlet om at hun måtte forstå at jeg ikke var 8 år og hun lederen min, men at jeg var 18 og hennes leder og ta kontroll bl.a på gåturer. Den såkalte sparkingen ble mye brukt for å holde fokuset hennes på å følge etter meg og ikke tenke på alt annet på tur. Etter 2 uker med turer på denne måten kunne jeg slutte med det og vi kunne gå våre første skikkelig turer sammen. Etter dette fikk vi et par fantastiske år med turer på slutten av leveårene hennes, og jeg kan takke Cesar for det.
      Jeg er ingen ekspert, men jeg vet hva som har funka for meg og min hund!
      Forresten tror jeg ikke noen som trener dyr eller mennesker (ja, vi snakker om foreldre) er feilfrie og perfekte, men man gjør det som trengs og det man tror er rett…
      Enten det er å korrigere en hund på tur eller et barn som prøver å ta på varme plater (pappa f.eks knipsa alltid lillesøsteren min forsiktig på hånda hver gang hun strakk seg mot ovnen før han forklarte at hun fikk vondt hvis hun tok på den, kaller du dette barnemishandling skal jeg personlig ta deg et kurs!)

    12. Siven: Vet du, hva faren din gjorde og ikke gjorde bryr ikke jeg meg noe om. At du synes det er greit å sparke hunder i mageregionen (og alle andre steder) er helt opp til deg. At du synes metodene til den såkalte hundehviskeren er ok er også din sak. Jeg synes IKKE det er ok at man sparker, kveler, bruker pigghalsbånd og strøm på hunder. Det gjør heller ikke NAS: Ledende organisasjoner internasjonalt innen dyrevelferd, atferd og veterinærmedisin advarer mot å trene hunder med metoder som forårsaker smerte og frykt, herunder noen av metodene som brukes av ?hundehviskeren? Cesar Millan i programmet ?Hundehviskeren?, som bl.a. sendes på TV Norge.

      NAS http://www.hunden.no/blogg/blogg.html?blid=15122&bid=540

    13. Han sparker ikke hunden! jeg prøvde finne frem et klipp av hun britiske jenta som misshandlet hunden hun gikk tur med, DER ser du misshandling! Du må for guds skyld skildre mellom disse to. Han “sparker” ikke hunden alle andre steder, og det at du antyder Siven syns det er greit, bare for at hun syns det er greit hva Cesar gjør, får det til å se ut som du er 12 år. Selvfølgelig er det ikke GREIT å sparke hunder, hverken i magen eller andre plasser, å da passer det jo flott at det ikke er det Cesar gjør.

    14. The face: For det første: Jeg kan ikke ha sett at jeg har nevnt ordet mishandling noe sted i blogginnlegget. For det andre: Cesar bruker beinet hardt inn i mageregionen, jeg kaller det å sparke og det er ikke greit. For det tredje: Kansskje du burde følge de andre lenkene jeg har lagt inn i kommentarene og se hva hundefagfolk skriver om denne mannen? Det kommer snart et lite innlegg med en video hvor Cesar kveler en pitbull. Jeg synes ikke det er greit heller…

    15. Jeg orker hverken se videoer, eller lese mer av det du legger ut om han, uenig er jeg uansett, å det virker som uansett hvor uenig jeg er, desto mindre gidder du høre på. Jeg har lest alt du har lagt ut, både av linker og det som er. Men jeg er fortsatt ikke enig. Det du sier er sparking, kveling, etc, er jeg ikke enig i. Så da får vi bare være enig i og være uenig.
      takk for meg.

    16. Jeg er ingen fan av cecar milan, men jeg er fortsatt uening i det du skriver. Det du ser på som sparking ser jeg på som en korreksjon. Det samme gjelder strømhalsbånd. De episodene jeg har sett han bruke dette mener jeg det har vært nødvendig. Alt kommer ann på øyet som ser. Jeg vil også si at denne mannen har hjulpet mange frustrerte familier og hunder.

    17. Jeg er ingen fan av CM, jeg kan ikke fordra han.
      Jeg skjønner godt at folk blir imponerte, for til slutt så står det som oftest igjen med en passiv hund. En passiv hund som blir fremstått som rolig og trygg. Men, kan noen forklare meg hvordan en fryktaggressiv hund, som er så redd andre hunder at den må utagere og “skremme” bort den andre hunden for å få den avstanden den føler den trenger, hvordan man ved bruk av straff, kan gjøre dette til en trygg og rolig hund?
      Og dette med kveling, prøv å hold hendene dine rundt halsen din, rett under haka og klem inn og løft opp, du vil med en gang kjenne at lufttilførselen blir kraftig redusert. Tenk deg så at dette er et tynt nylontau du har der og noen bak deg legger så pass trykk på det at du må stå på tærne for å være i bakken. Er det da rart at hunder som er “aggressive” som blir løftet oppetter med en slik “lenke” eller til og med tvunget rundt i sirkler med en slik en rundt halsen, at de lett kan dyttes i bakken og blir liggende på siden å kaste etter pusten?
      Om han så ikke brukte så harde staffemetoder mot hundene, så kan jeg ikke skjønne hvordan man kan si at hundene som var redde/usikre kan bli trygge hunder ved bruk at ubehag?
      Blir du mindre redd edderkopper og jeg slår deg i hodet hver gang du skriker fordi du ser en edderkopp? Og jeg gjentar dette ofte, vil du kanskje slutte å skrike, men dette er ikke fordi du er mindre redd edderkoppen, men fordi du vil unngå å bli slått i hodet.
      Det står også tydelig i starten av hvert program at man ikke skal bruke disse metodene uten å kontakte med en proffesjonell. Og bare DET brude får noe til å skurre hos folk. Det er altså såpass krevende og direkte farlige metoder å feile i, at de advarer mot å bruke dem.

    18. Clickerdog: Takk for støtten 🙂 Jeg synes det er noe spesielt at de åpner programmet med at man ikke skal bruke metodene uten en profesjonell, med tanke på at mr Hundehvisker himself ikke har NOEN utdannelse. Han er “selvlært”…

    19. Visse av Cesar Millans metoder er dyremishandling. Bruk av straff, ubehag, smerte er vanlig i hans trening. Noe som avler redde og usikre hunder. Forstår ikke hvorfor folk liker metodene hans, men jeg velger å tro det er uvitenhet. Folk som aldri har lært seg læringspsykologi og hundeatferd. Ja, metodene hans funker – men er det etisk og moralsk rett å bruke metoder som truer hundens velferd, når vi har metoder som gjør hunden trygg, bygger opp selvtilitten dens og gjør den glad? Men om folk vil bruke metodene hans, så vær så god, håper oppegående folk velger å anmelde de som gjør det – visse av metodene hans strider med norsk dyrevelferdlov!

    20. Jeg har sett episoder av Hundehviskeren hvor han struper en hund til han besvimer av oksygenmangel.. “See, now he’s calm and relaxed..” Ja.. Hunden er jo bevisstløs så det er klart.
      Dette er IKKE en metode som er greit å bruke i dressering av hund og da burde det heller ikke gå på norsk TV. Enkelt og greit.

    21. Anonym: Jeg vet… Synd han er så utrolig poppis. Han gjør mye bra med holdningen til late amerikanere (som ikke tenker på at hunder trenger frisk luft, gåturer og hodetrening) men jeg har lite til overs for metodene han bruker for å “underkaste seg” hunder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg