Ups… der tråkket jeg visst en på tærne…

Værvarsling er tydeligvis et sårt tema…. 🙂

colourbox583757

Kjære Even…

For det første; jeg snakker ikke om langtidsvarsler og lurer heller ikke på hvordan været blir i 2029. Og selv om jeg er jente, blond og jobber i Kondomeriet vet jeg at det ikke gjemmer seg en meteorolog i hagen min…

Bakgrunnen for min frustrasjon er gjentatte opplevelser av værvarsling som ikke henger på greip.
Jeg har opplevd å sitte på Nesodden i stri-regn i fire timer (mens jeg tenker "det er sikkert bare en liten, lokal skur") selv om det på yr er fortalt at på stedet jeg befinner meg er det knallsol og det skal det være hele dagen.

Nå har det seg altså slik at jeg ikke ser på værvarslingen på tv kvelden før jeg går og legger meg. Jeg vet nemlig at været kan skifte hyppig. Med gps basert værvarsel tror de fleste at meldingen de får er knyttet opp til stedet de befinner seg fordi det er hele poenget med gps basert varsel. (Kan jo fortelle at det regnet i hele Oslo og omegn. Ikke bare på flekken der jeg satt)

Selvfølgelig kan man ikke melde langtidsvarsler nøyaktig, og det er mulig det er jeg som er dum når jeg irriterer meg over at værvarselet (som skal vise time for time…) på applikasjonen på telefonen viser at det er blå himmel og sol, når det i virkeligheten er helt mørkegrått og regnet pøser ned. 

Løsningen kunne kanskje vært å oppdatere oftere mellom satelitt & målestasjoner?

Og jeg tråkker deg helt sikker mer på tærne når jeg sier at mine antakelser rundt været (selv om de begrenser seg kraftig og kun forholder seg til sol/regn/mye vind) noen ganger viser seg å være mer nøyaktige enn meteorologenes "imponerende, vitenskapelige prestasjoner" Værmelding er blitt big business i Norge og jeg lurer på hvorfor. I utlandet opererer de med % vis sjanse for været. (Det er meldt sol, men det er 20% sjanse for regn? Javel, da tar jeg med en paraply i tilfelle)

Jeg ønsker deg en god helg, Even. Selv skal jeg til Hvaler. Og ettersom det er meldt sol, skyer og regn i morgen pakker jeg bagen for all slags vær (Bortsett fra snø) Det ville jeg ikke gjort om det var meldt 33 grader, blå himmel og sol. Get my drift…?

Det nytter ikke å klage på været, det får man uansett ikke gjort noe med. Værvarsler er nyttige når de stemmer. Ellers er de bare irriterende og da klager man og tenker at "ettersom teknologien er kommet så langt burde de jo klare å vise at det faktisk regner over Oslo og ikke er knallsol og blå himmel….."

I bunn og grunn er vi kanskje enige…?

3 kommentarer
    1. yr.no har jeg slutta å kjikke på..
      i juni var jeg på studietur til Riga å yr.meldte 16 grader å regn omtrent hver dag hele dagen.
      vi hadde 30 grder å en liten skur.
      også bursdagen til guttungen ble utsatt for det var meldt dårlig vær to dager i forveien.
      stor sol å herlig vær hele dagen.
      man blir frustrert når det er så ofte det ikke stemmer.
      kan med hånden på hjerte si at det er mange som irriterer seg over yr sammen med deg siden vi kan sjekke værvarslet for dagen å det står regn å sola skinner ute.

    2. Jeg har samme oppfatning av været som deg! Jeg velger bevisst å ikke se på værmeldingen, jeg vil ikke være forutinntatt og iritere meg over det som evt. ikke stemmer dagen derpå, eller neste time. Jeg ser optimistisk på været. Så lenge det ikke er mørke skyer, – og her mener jeg mørke skyer, så synes jeg været i grunnen er ganske så fint, – det er jo oppholdsvær.

    3. Jeg forstår godt at du synes det er frustrerende at værvarselet ikke alltid stemmer. Men jeg synes det er litt vel drøyt å konkludere med at meteorologene er noen duster som bør sparkes umiddelbart, bare fordi de ikke har oppnådd teknisk perfeksjon enda. Vinklingen din her om at jeg ble tråkket på tærne, at værvarsling er et sårt tema og at du er en stakkars blond jente som jobber i Kondomeriet blir vel litt fjollete i en enkel, saklig diskusjon?

      Når det gjelder Nesodden er problemet at det ikke finnes noen målestasjon i nærheten. Ser du på yrs side om Nesodden ser du at det hentes målinger fra Blindern, nesten en mil unna i luftlinje. Det gir ikke nøyaktig informasjon for Nesodden, og dette er problemet for mange småsteder i Norge. Dermed er ikke løsningen å oppdatere oftere, men å bygge ut flere enkle, ubemannede målestasjoner i landet.

      Time-for-time-varselet til yr oppdateres bare noen få ganger om dagen, og det er ikke særlig aktuelt å oppdatere det oftere. Tenk deg; yr har 7.000.000 steder i databasen sin. Å oppdatere 7.000.000 steder feks en gang i timen vil fort kreve serveroppgraderinger i millionklassen. yr er et samarbeidsprosjekt mellom NRK og Meteorologisk Institutt, og begge får pengene sine fra staten.

      Du tråkker meg slett ikke på tærne (det har du ikke gjort så langt i denne diskusjonen) når du sier at du ofte forstår været bedre der du er enn det meteorologene gjør. Du er jo der og kan se på værforholdene, i motsetning til yr, som baserer seg på målinger og beregninger gjort utifra en datamodell. Kan du skille bygeskyer fra vanlig skydekke og kjenne kraftige forandringer i trykk og fuktighet rundt deg vil du kunne gjøre en langt bedre jobb enn yrs estimat for ditt sted. Det er selvsagt, og noe jeg og de fleste andre også gjør. Slik vil det være helt til vi har perfekte datamodeller, kraftigere utstyr og målestasjoner over hele landet.

      Været om sommeren er usikkert, slik artikkelen du var så frustrert over i forrige innlegg forsøker å forklare. Med varmen og lufttrykket kan byger opppstå og forsvinne ekstremt fort. Det hjelper heller ikke at værforholdene lurer satelittene til å tro at byger er i ferd med å oppstå på steder hvor det er helt klart. Dermed er det alminnelig allmennkunnskap å pakke for både regn og sol når man skal ut på tur om sommeren. Det er ikke mulig å utvikle modeller som under slike sommerforhold kan forutsi hvorvidt en liten byge kan oppstå feks de neste 3 dagene.

      Jeg tror vi er enige, og jeg forstår frustrasjonen din. Jeg reagerte bare på ditt lettere usaklige sinne i forrige innlegg, der du skrev at meteorologene burde sparkes umiddelbart fordi været er uforutsigbart. Det var en veldig lite gjennomtenkt konklusjon, synes jeg.

      En riktig god helg til deg og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg